Wrastające, wkręcające paznokcie

Wrastający, wkręcający paznokieć to dolegliwość, w której na skutek ucisku dochodzi do zranienia w wale okołopaznokciowym lub zdeformowana płytka paznokciowa swoją boczną krawędzią wrasta w skórę, często jest to nieprawidłowo przycięty paznokieć. Powoduje to ból, stan zapalny o różnym nasileniu i ropnie. Wrastanie może być jednostronne lub dwustronne, najczęściej na paluchu. Tylko szybka reakcja w gabinecie podologicznym, oparta na opatrunkach aktywnych (tamponada), tapingu (plastrowanie), ortonyksji (klamry korygujące wzrost paznokcia), usunięciu czynnika drażniącego, jest alternatywą dla operacji chirurgicznych, po których następuje długi czas gojenia z ryzykiem, że paznokieć ponownie zacznie wrastać.

Tamponada – w początkowej fazie wrastania paznokcia często wystarczy aplikacja tamponady. Jest to mały opatrunek włókninowy, który ma za zadanie odseparowanie płytki paznokciowej od tkanek, w które paznokieć się wbija.

Klamry ortonyksyjne – zadaniem klamry jest nadanie płytce paznokciowej nowego, prawidłowego toru wzrostu, odbarczenie wałów paznokciowych od ucisku paznokcia na tkanki, co łagodzi ból i przyspiesza regenerację łożyska. Klamra ortonyksyjna dobierana jest indywidualnie do stanu paznokcia, w zależności od jego kształtu, sposobu wrastania, grubości i elastyczności.

Taping podologiczny – nalepiany na skórę elastyczny, oddychający plaster odciąga wały paznokciowe od miejsca wrastania paznokcia, poprawia ukrwienie, przyspiesza procesy regeneracyjne, działa przeciwbólowo.