Pedicure podologiczny

Pedicure kosmetyczny jest zabiegiem pielęgnacyjnym dla zdrowych stóp nastawionym głównie na działania estetyczne i zdobnicze, natomiast pedicure podologiczny nazywany także medycznym lub leczniczym jest zabiegiem leczniczo-pielęgnacyjnym nastawionym na działania prozdrowotne i poprzedza go konsultacja podologiczna.

Konsultacja podologiczna jest podstawą dobrze wykonanego pedicure leczniczego. Obejmuje ocenę stanu zdrowotnego stóp, rozpoznanie jednostki chorobowo zmienionej, określenie przyczyny powstawania, dobór terapii do indywidualnej potrzeby, udzielenie porad w zakresie pielęgnacji domowej, informację o wskazaniach i przeciwwskazaniach do zabiegu.

Pedicure podologiczny zawiera prawidłowe skrócenie płytki paznokciowej, opracowanie paznokci zmienionych chorobowo (paznokcie wrastające, wkręcające, dystroficzne, grzybicze), dokładne oczyszczenie wałów okołopaznokciowych, usuwanie nadmiernych zrogowaceń z podeszw i palców u stóp (odciski, modzele), opracowanie pęknięć i rozpadlin na piętach, usuwanie brodawek wirusowych HPV(kurzajki). W pedicure podologicznym nie moczymy stóp w kąpieli wodnej, a jedynie zmiękczamy naskórek preparatami odpowiednio dobranymi do potrzeb. Tak zwane działanie „na sucho” minimalizuje ryzyko zbyt głębokiego usunięcia zmiany i uszkodzenia tkanek zdrowych, co może wpłynąć na właściwy proces gojenia i regeneracji naskórka. Do zabiegów wykorzystywane są specjalistyczne narzędzia podologiczne jak skalpel, dłuto, frezy odpowiednio dobrane do metod działania. Frez z jednorazowym kapturkiem ściernym służy jedynie do wygładzania naskórka, a nie do usuwania nadmiernych zrogowaceń. Eliminuje to ryzyko przegrzania opracowywanej powierzchni i powiększania zmian chorobowych. Pedicure podologiczny przeprowadzany jest zgodnie z zasadami aseptyki i antyseptyki, z wykorzystaniem dermokosmetyków w postaci maści, kremów, pianek, olejków, tinktur, względnie zakładane są odciążenia i/lub opatrunki regeneracyjne, przyśpieszające gojenie. Po wykonanym zabiegu podolog udziela zaleceń na temat prawidłowej pielęgnacji domowej oraz w razie potrzeby ustala dalsze postępowanie lecznicze.